En mamma o dotters kärlek(smums)

Jag och min dotter Ella på snart 4 år blev sugna på att baka ett eget kärleksmums recept då jag själv älskar lite mer kakaosmak o kaffesmak i mina mums. Här får ni ta del av vår kreation. 
 
 
 
 
 
 
Till 24 bitar. 
 
Botten:
250 g äkta smör (med extra salt i)
4 1/2 dl socker
5 st ägg
5 dl vetemjöl
2 dl kakao
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl lättmjölk
 
Glasyr:
100 g äkta smör (med extra salt i)
1 1/2 dl kakao
5 dl florsocker
2 msk 
1 dl stark kokt kaffe
(jag kokade en vanlig kopp kaffe o 4 mått kaffe)
 
Kokos
 
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Botten: Smält smöret o låt de svalna. 
  • Vispade ägg o socker luftigt. 
  • Blanda alla torra ingredienser i en annan skål o sikta i de i äggsmeten o vänd runt till slät smet. 
  • Ha i mjölken och sist de smälta smöret o rör runt. 
  • Klä en bakplåt med två bakplåtpapper o bre ut smeten så där är två cm kvar på varje sida, kakan blir får platt om man brer ut den på hela plåten tycker jag. 
  • Grädda i mitten av ugen i ca 18-20 min. Min va klar på 18 min. 
  • Låt kakan svalna på platen under en duk. När kakan blrjat svalna så gör du glasyren. 
  • Glasyr: smält smöret o låt de svalna. 
  • Koka kaffet o låt de svalna. 
  • Ha i de torra ingredienserna i en skål. 
  • Blanda i kaffe o smör, rör runt till slät glasyr. 
  • Bre på de på kakan. Strö över kokos. Dela kakan o förvara i kyl. 
 
 


Kommentarer
Joanna- 8 självmordsförsök senare- Livet med Asperger och Bipolär sjukdom

ser riktigt goda ut

Svar: Det blev super gott. Hoppas du testar <3
Kakan



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0