Nyttig Tomatsoppa

Jag älskar denne kocks recept, idag tog jag o gjorde hans tomatsoppa men ändrade lite aå den tilltalade mig. Den tar en stund men är super god. 
 
 
 
 
 
 
 
 
5 - 8 portioner. 
 
1400 g stora kvist tomater
250 g körsbärstomater 
2 st stora gula knipp lök
4 st stora vitlöksklyftor 
4 st små morötter
1 hel purjolök
2 st grönsaksbuljongtärningar
16 dl vatten
1 stor hand full färsk timjan kvistar
2 st lagerblad
1 st torr peppar
8 msk tomatpure
4 msk light turkisk yoghurt
2 krm salt
2 tsk vitvinsvinäger
1 tsk rårörsocker
Peppar efter smak
 
  • Ta fram en stor kastrull o hacka i morot, lök, vitlök o purjolök, skala o skölj allt först, ha även i buljongtärningar, vatten, timjan, lagerblad o den torra stora pepparn. Låt koka i 30 min utan lock till en buljong.
  • Blanchera tomaterna o kyl ner när skalet släpper. Skala tomaterna o mixa dom, sila sedan tomaterna i en finmaskad sil ner i en annan stor kastrull, de kan ta en stund. Sen sila i buljongen du kokat. 
  • Ha nu i tomatpure, turkisk yoghurt, salt, vitvinsvinäger, rårörsocker o peppar efter smak, jag använder en peppar med fem olika pepparsorter i, finns i vissa stormarknader. Låt koka någon minut till, vispa ordentligt. Vill man istället ha grädde för turkisk yoghurt så går de bra. Även geädde o yoghurten är efter smak. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0