Mina vita köttfärsfyllda paprikor

 
Igår slog jag på stort stod hela morgonen ända in till kvällen och gjorde en av våra favoriträtter. Detta är så mega jätte gott, alla borde smaka detta. Vi fick i alla fall en massa att frysa in och det är ju bara så skönt. Ni som vill testa behöver ju ej göra så mycket som jag direkt, men varför ej när man är igång?
 
 
 
MINA VITA PAPRIKOR I TOMATSÅS
 
 
Köttfärsen:
2.200kg balndfärs
3 st röda chilli
8 st lagom stora vitlöksklyfftor
3 st gula lökar
5 st ägg
2 dl ströbröd
3 dl hackad persilija (en frösen paket motsvarar detta)
2 msk grovmald svartpeppar
2 1/2 msk salt
30 st vita paprikor
 
  • Kärna ur chillin och finhacka den vitlöken och löken, sen blanda ihop det med alla de andra ingredienserna i en matberedare, för hand om du orkar det. låt detta stå tills du kärnat ur paprikorna. När paprikorna är urkärnade och sköljda så fyll dem ordentligt med köttfärs.
 
 
Tomatsås:
5 gula lökar
8 st vitlöksklyfftor
6 msk olivolja
4 msk smör
10 burkar krossade tomater
3 tsk grovmald svartpeppar
2 tsk salt
4 tsk curry
 
  • Till detta delade jag upp så det blev två stora grytor. Hacka den gula löken fint och pressa sedan i vitlöken, bryn detta med smör och olivolja tills de får en fin färg. sen häller du i de krossade tomaterna och kryddar såsen.
  • Medans såsen puttrar så steker du snabbt alla parikorna i en panna, du ska ej steka dom färdiga utan paprikorna ska bara få en fin liten yta.
  • När detta är gjort lägger du i paprikorna i tomatsåsen och låter de koka till de är färdiga. Jag fick ta upp färdiga paprikor och sen lägga i resten pga de blev så många denna gången men det gick bra det med.
 
 
Servera sedan med en god mos och någon smarfrig grönsak om du känner för det.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0