GULD grisar!

Jag tog mig an utmaningen. Jag har gjort det, Polkagrisar, men jag får kalla dom Guldgrisar pga jag hade bara guldpulver hemma. Så kul detta var, för den som vill utmana sig själv ska verkligen göra detta.
 
 
 
 
 
1 kg (11 dl) socker
4 dl vatten
1 msk ättikssprit
25 droppar äkta pepparmyntolja
röd hushållsfärg
matolja
 (Jag blandade istället i guldpulver direkt i allt)
 
  • Gör så här

    1. Mät upp socker och vatten i en rymlig gryta (3-4 liter). Rör om och låt sockerlagen koka upp. Passa lagen när den kokar upp så den inte pöser över.

    2. Häll i ättiksspriten och sätt i en hushållstermometer. Koka kraftigt utan lock tills temperaturen är 155 grader, cirka 20-30 minuter. Olja under tiden in marmorskivan.

    3. Ta fram ett par degskrapor, pepparmyntolja och röd färg. Häll den färdigkokta sockerlagen på marmorskivan som ska vara kall, men lämna kvar cirka 1 dl i kastrullen.

    4. Färga den sparade lagen ganska kraftigt med röd färg. Håll den röda lagen varm medan den röda lagen dras. (Ställ den t ex i en panna med kokande vatten.)

    5. Droppa pepparmyntolja på den utrunna sockerlagen på marmorskivan. Vik upp kanterna mot mitten några gånger med oljad degskrapa. Så snart det går att ta i den heta massan, dra ut och vik ihop den med inoljade händer. Arbeta så snabbt som möjligt. Dra tills det börjar bli trögt - forma då massan till en tjock rulle och lägg den där marmorskivan är som varmast.

    6. Häll nu upp den röda lagen på marmorskivan och låt den svalna något. Lägg den som en sträng på den vita rullen. Dra ut rullen lite och vik den dubbel. Dra ut smala stänger och vrid dem lite. Klipp karameller och låt dem svalna på en bricka (dock inte på varandra). Förvara svalt.

     

     



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0