Pepparkakscookies med clementin <3

 
 
Detta är en given kaka på julen, jag själv är ej super glad för vanliga pepparkakor så dessa är så perfekta, snabba att göra och otroligt goda, riktigt spröda. För dig som har mycket att göra inför julen och känner att du ej har så mycket tid till någon speciell bakning, då ska du göra dessa, dom går fort och fort är kul.
 
 
Pepparkakscookies med clementin
 
4 dl vetemjöl
200 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
2 msk sirap
2 tsk bikarbonat
1 st påse 18 g pepparkakskrydda
1 st äggula
skalet av 1 st clementin
 
 
  • Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop mjöl, socker, smör, sirap, bikarbonat och pepparkakskryddorna i en matberedare, tillsätt sen äggulan och clementinskalet (mycket fin rivet) och arbeta snabbt ihop degen. När jag ska rulla mina kulor så tar jag ett matskedsmått och fyller det, ej toppat!! Rulla dom till fina jämna bollar och sen lägg dom på en plåt, det blir bäst om där är 12 bollar på varje plåt. Grädda dom i mitten av ugen i 8 - 10 minuter, sen låt dom bli kalla på plåten.
 
 
Hoppas det smakar mina vänner.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0