Kolaklubba (på havregrädde)

 
 
 
 
 
Till 12 st
 
1 dl socker
1 dl havregrädde
1 dl ljus sirap
(1 tsk äkta smör)
 
100 g choklad
 
Silikonplatta
Grillspett
Digital termometer 
 
  • Denna klubba går fantastiskt fort att göra o uppskattas av den med söt tand. Varför inte ha detta till ett barnkalas! Jag använder mig utav en silikon platta när jag häller upp min smet. Denna platta e fantastisk till mycket, något alla borde ha i sitt kök. Sen har jag grillspett som klubbpinnar, billigt o lika bra som köpta klubbpinnar. Förbered allt detta när du kokar upp din smet. 
  • Häll alla ingredienser i en katrull med tjock botten o koka upp. En digital termometer är bäst om man har när man gör godis. Stormkoka inte! Rör ej i smeten när de kokar. Väljer du att ha smör i så rör du i detta när smeten nått sin temp. Jag gjorde mina klubbor när tempen stod på 127 grader. 
  • Häll ut smeten som du vill ha klubborna o tryck i pinnarna. Man kan forma o ha sig om man vill de, låt då smeten ligga o svalna lite så du ej bränner dig, den svalnar fort så vänta ej för länge! 
  • In med dom i kylen. Smält din choklad. Jag penslade på choklade jag använde. Min dotter ville ha ljusblå choklad o denna choklad va väldigt tjock som smält! Förvara sedan dina klubbor i kylen om du vill de med bakplåtspapper runt om varje klubba. Men vill du förvara dom svalt bara så går detta med. Se bara till o ha en lufttät burk för förvaring.
 


Kommentarer
Jossan

Men mums, detta måste jag verkligen testa! :)

Svar: De tycker jag verkligen :)
Kakan

2016-07-28 @ 16:57:07
URL: http://xenomorphs.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0