Min Lyxiga Lax.

En lax för hela familjen. 
brukar inte skriva nått såhär men vill påpeka att när jag kom på detta receptet så var jag inget stort fan till lax. Så jag tog mig tid för att komma på att göra en lax som jag skulle gilla. Detta är resultatet. Den bara faller isär o är så god. Kan råda den som ej gillar lax att testa detta recept! 
 
 
 
 
4 laxfileer
1 msk rårörsocker
2 krm vitpeppar
2 krm salt
MYCKET Smör till stekning
 
1 st lagom stort blomkålshuvud
4 stora morötter
Salt
Vatten
 
2 dl mjölk
3 dl grädde
1 1/2 krm vitpeppar
1/2 dl hackad blad persilija
2 1/2 msk grovkornig senap
1 krm salt
 
Sockerärtor
 
(Mjöl)
Smör från den stekta laxen
 
 
  • Lägg laxen på en tallrik och stö över socker, vitpeppar och salt på båda sidorn, ställ det i kylen och låt det stå i 30 minuter så det börjar små gravas, det gör ej om det står längre, jag brukar ta ut de när jag ska koka stuvningen till grönsakerna!
  • Skala och hacka grönsakerna i lagom lika stora bitar, koka dom i saltat vatten tills dom har tuggmotstånd, låt dom stå lite varmt med folie över i ugnen medans du ska koka stuvningen. Koka ihop stuvningen, mjölk, grädde, vitpeppar och blad persilija. När det börjar halv  tjockna så steker du laxen på lagom varme, tar du hög värma så blir ytan torr och tråkig och laxen ska ej stekas länge, mina fileer jag brukar välje brukar bara behöva 4 min på varje sida, tills man kan se att de råsa i mitten av laxen precis ska försvinna. Slunga över smör på laxen under tiden de steks.  Nu har du i salt och senap i stuvningen, Senap ska alltid i sist i all matlagning, annars har det en tendens att bli lite konstig smak. Om du tycker att din stuvning tar för lång tid att tjocka så gör det inget om du har i lite mjöl, men var försiktig, sickta ner det så det ej blir klumpar. Ta ut dina grönsaker och blanda i dom i stuvningen, strimla några sockerärtor fint och toppa dina stuvade grönsaker med detta, lägg upp laxen och droppa över smör från stekningen, den är så söööööt och god. Smaklig spis.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0