Toscakaka med äpple och en touch av havssalt

 
 
 
Smet:
100 g smör
 
1 st stort rött sltt äpple 
 
2 st stora ägg
1 dl socker
1/2 dl ljus muscavado socker
 
3/4 tsk malen kardemumma
3/4 tsk malen kanel
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
 
 
Tosca glasyr:
50 g smör
3/4 dl socker
55 g grovhackad mandel
1 msk vetemjöl
1 msk lättmjölk
1 krm toppad med havssalt
 
  • Sätt ugnen på 175 grader. 
  • Klä en vanligt stor springform med bakplåtspapper i botten. 
  • Skiva äpplet i nunna skivor o lägg åt sidan. 
  • Vispa ägg och socker o muskavado till lagom luftigt, inte helt alltså. 
  • Sickta i de torra ingredienserna o rör i försiktigt med slickepott. 
  • Häll smeten i formen o tryck i äppleskivorna. 
  • Grädda i mitten av ugnen i 20 min
  • Medans kakan är i ugnen så grovhacka din mandel. 
  • Smält socker o smör i en kastrull. 
  • Ha i mandel o rör om o sen mjölet o sist mjölken. Rör om till slät smet. Ha i havssaltet o rör om pter igen. När kakan gräddat klart så ta ut den o klicka ut toca glasyren o bre ut den försiktigt. Sätt in den i ugnen i 8-10 minuter igen. 
  • Ta ut den kakan och låt toska glasyren stelna ca en minut sen ta med en kniv o dra sakte runt springformen så att kakan släpper. 
  • Jag låter min kaka svalna i mitt glas tårtfat med lock innan den ska serveras. 
  • God att äta med en klicka vaniljglass eller grädde om man vill det. Annars lika god utan. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0