Lime kola

 
 
Ca 50 - 70st (beror på storleken)
 
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk vaniljpulver
1/2 krm raw vaniljpulver (kan uteslutas)
Skal av 2 st lime
 
  • Ta en tjockbottnad kastrull o smält smöret där i. Slå sen på grädde och resten av ingredienserna. Allt utom limeskalet!
  • Finriv dina lime och lägg åt sidan. 
  • Låt koka på rätt så hög värme, rör ej för mycket i smeten! (Kan kristalisera sig om man kokar på för låg värme och rör i smeten för ofta)
  • Klä önskad form med bakplåtspapper så den är redo. Jag tog en lite mindre ungs säker form. 
  • Jag har ej någon temp så jag kör kul provet som innebär att man tar lite av smeten o häller i ett isvatten glas. Blir kolan hård men tuggbar när du testar smeten så är de klart. Då rör du i ditt rivna skal försiktigt. Kolan kan ta mellan 15-30 min att koka beroende på hur stor gryta/kastrull man använder. 
  • Ha i skalet o rör om försiktigt. 
  • Häll över smeten direkt i formen (skrapa INTE av kanterna, då kan även kolan kristaliseras och bli smulig) 
  • Låt stå i rumstemp ca 30 min o sen kyl kolan. 
  • När kolan är hård så är de bara att börja skära i bitar. Ibland kan man behöva vänta en stund innan man kan dela kolan. Vira in den i bakplåtspapper eller plastfolie och förvara i en påse eller burk i kylen. Kolan ska kunna vara upp till 1 månad i kylen. Om man nu inte äter upp den innan dess. 
Lycka till. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0