"Naan" bröd på mitt sätt.

Ett gott bröd till maten är alltid viktigt, i alla fall till soppan eller till den lite krydd starka huvudrätten. Detta bröd har ingen jäst i sig o behöver ej jäsa o tar 8 min i ugnen!! Japp, bara 8 min. 
 
 
 
 
 
 
2 bröd
 
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 msk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 dl vatten
1 dl lätt turkisk yoghurt
1 ägg
1 msk färsk timjan
1 msk finhackad krus persilja
 
1 msk smör
1 msk vatten
1 st liten vitlöksklyfta
Flingsalt 
Nymalen svart peppar
 
  • Sätt ugnen på 250 grader med en plåt i mitten av ugnen. Ta fram en bunke o ha i vetemjöl, salt, bakpulver o de färska kryddorna, blanda runt. 
  • Ha nu i ägg, vatten o yoghurten. Rör om väl, med hand eller träslev. De ska va kletigt! 
  • Ta fram ett bakplåtspapper o dela degen i två delar o tryck ut den, med fuktiga fingrar! Den ska ej va mer än en cm tjock. 
  • Värm vatten o smör sen pressa i vitlöken i detta o rör runt, pensla sen sina bröd o strö över lite flingsalt o peppar. 
  • In i ugnen på den varma plåten o efter sex minuter satte jag på varmlufts ugnen så att de två sista minuterna fick brödet lite extra färg, går bra itan varmluftsugn också. Men brödet ska allt som allt vara inne i 8 minuter. 
  • Ta ut o låt det svalna i en kökshandduk.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0