Mina dammsugare.

Hallo alla trogna besökare.
 
Det har stått stilla ett tag då det varit mycket med familjen, men de blir det ju när man har en liten här hemma som kräver mer tid desto större hon blir. Men tänkte att jag kunde dela med mig av mina egna hemmagjorde dammsugare som alltid går hem. Jag brukar iof alltid baka dessa då a gjort tårtor, för jag bakar mina tårtbottnar så som man gör en rulltårta sen skär jag ut den storlek jag vill ha sen sparar jag resterna till att göra dammasugare plus resterna av masipanen. Smart! =) men vill man kan man baka en rulltårtsbotten och smula ner den till dammsugarna!
 
 
 
 
100 g smör
1 dl florsocker
2 tsk vanilj socker
3 msk kakao
4 dl kaksmulor
(Har du ej någon kaka hemma så baka en vanlig rulltårtabotten.)
Arraks eller punsch essens efter smak
200 g marsipan
200 g favorit chokladen
 
 
  • Rör ihop smör, socker, vaniljsocker och kakaon så det är poröst i en matberedare. Tillsätt kaksmulor och blanda det väl, vill du ha lite mer kaksmulor i så ha det men ta bara i liiiiite lite åt gången då så det ej blir torrt. Tillsätt nu den essens du vill ha, arrak e ju min favorit. JAg brukar ha i allt mellan 2 till 4 krm, men de e vad man känner för den dagen. Rör om en liten stund. När det är klar så formar du degen till två långa runda korvar och förvarar edt i kylen ett tag. Om du ej orkar kavla ut marsipan så finns de faktist färdig utkavlad i affären de ät u rätt smart. Sen tar du ut smeten och rullar runt marsipan, in i kylen med det igen. Smät chokladen över ett vatten bad, ta ut dammsugarna och skär upp så stora som du vill ha dom, lägg ett bakpåtspapper på en plåt, doppa dina dammsugare och när du är färdig låt det stelna i kylen sen lägger du i det i en lufttät låda och förvarade det i kylskåpet, MUMS.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0