Mintchoklad

 
Idag har jag bakat en del inför jul. Det är otroligt kul att testa något nytt, detta receptet kom jag över när jag tittade på en annan blogg, det blev toppen gott och recpetet kommer att sparas till varje jul nu, super enkelt att göra.
 
 
 
Mintchoklad:
1 st äggvita
3 droppar peppermintolja (apoteket)
ca 5 dl florsocker
2 st mörka blockchoklad (efter smak)
 
  • Smält först all choklad i ett vattenbad så det är färdigt när du ska börja doppa, smält på låg värme, då blir chokladen fin. Vispa nu upp äggvitan för hand med en ballongvisp, när du gjort det så troppar du i tre st droppar mintplja, absolut inte mer, oljan är stark. Bland nu i florsockret, degen ska vara smidig, ej kletig, du kanske ej bhöver så mycket florsocker, de är beroende på äggvitans storlek. Blanda först med vispen sen avsluta med en slev då degen blir jobbigare för vispen. Kavla sedan ut degen på ett bord, 5mm tjock, strö först lite florsocker. Jag använde ett sprit mått för att få ut mina runda fina formar, använd va du vill. Doppa sen vit för bit i chokladen sen lägg de på en plåt med bakplåtspapper, sen in i kylen till de stelnat, förvara godiset i en luft tät burk i ditt kulskåp.
 
 
Hoppas de smakar, som sagt superenkelt att göra!!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0