Lakritstryffel a la Catja

 
 
Muuuuuuuuuuuuuuuums, jag testade att experimentera med lite lakritspulver, detta blev resultatet gott folk, Lakritstryffel a la Catja.
 
 
 
TRYFFELSMET
300 g 70% kvalitetschoklad
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk honung
20 g smör
11 krm lakritspulver
 
 
1 dl kakao
 
  • Smält chokladen över ett vattenbad, värm upp grädden i en katrull med honungen.
  • ta fram smöret så att detta blir rumsvarmt, tärna det smått. 
  • blanda i den uppvärmda grädden i den smälta chokladen i en tunn stråle, jobba snabbt under hela blandningsprocessen, ha sen i smöret bit för bit, rör allt till en jämn smet.
  • sikta i lakritspulver o rör om samtidigt. 
  • Jag hälde i min smet i en ungsform som jag klätt med bakplåtspapper, sen in i kylen i 2 timmar. Man kan oxå bara ställa in skålen sen forma runda bollar utan smeten om man känner för det. Jag hackade mina i lagom stora bitar sen doppade dom i kakaon. Förvaras i kylskåp.
 
Lycka till =)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

andeverythingnice.blogg.se

Något för alla.

RSS 2.0